Hva er Type 1 og Type 2 ladekontakt?
- En ladestasjon har som regel et type 2-uttak, som er en dedikert kontakt kun for elbillading. Bilene har som regel enten Type 1- eller Type 2-kontakt, som begge er standardiserte løsninger for tilkobling av elbilen.
- Type 1 er mye brukt på asiatiske biler (f.eks. i-Miev, Nissan Leaf (før 2018) og KIA Soul (før 2019), men stadig flere av disse går over til Type 2 på sine nye modeller. Type 1 er begrenset til 1-fase lading og dermed inntil 7.4kW som maksimal ladeeffekt.
- Type 2 er den vanligste elbilkontakten i Norge. Den brukes på de fleste europeiske elbiler og gir mulighet for 3-fase lading (opptil 22kW) dersom bil og ladekabel er dimensjonert for dette.
- De fleste nye elbiler i dag blir levert med mode 3 ladekabel som er tilpasset bilens kontakt og ladestasjon med Type 2-uttak. Sersom du ikke har ladekabel, kan dette kjøpes gjennom Circle K webshop.
Takk for din tilbakemelding.