Slik var overgangen til elektriske firmabiler for Stendi

Stendi er Norges største private leverandør av omsorgstjenester, og tilbyr et landsdekkende tilbud innen heldøgns bo -og omsorgstjenester. Med mer enn 6000 medarbeidere, og tjenester som innebærer nære relasjoner med brukerne, er de avhengig av at teknologi og hjelpemidler fungerer, deriblant bilparken.
Vi tok en prat med bilansvarlig hos Stendi, Brit Aabelvik Johnsen om hvordan de opplevde overgangen til elektriske firmabiler, utfordringer underveis, samt fordeler og hverdagen med en elektrisk bilpark.
Steg for steg: Slik kommer du i gang med elektrisk firmabil
Kundecase: Les mer om hvordan de ansatte i Stendi opplevde overgangen til elektriske firmabiler
En lærerik prosess
Det er nærmere fem år siden Stendi startet prosessen med å gå over til en elektrisk bilpark, og de startet med å sette en prosjektgruppe som skulle stå for å samle inn tilbud, snakke med forhandlere og velge leverandør. Med en bilflåte på nærmere 100 biler var det viktig å gjøre grundig research og sørge for at valget sikret en best mulig overgang.
Brit forteller at målet med byttet var å bidra til det grønne skiftet, og legger til at bedriften satte seg et tydelig mål om å ha en helelektrisk bilpark innen 2025. Så langt har det stort sett gått veldig bra, og at de har opplevd minimalt med feil på bilene.
Få utfordringer har gjort de første årene enkle
Når Brit tenker tilbake til de første årene husker hun at det var få utfordringer i oppstarten. Da Stendi bestemte seg for en elektrisk bilpark startet de først med kombinasjonen av fossilt og elektrisk. Bilene er knyttet til spesifikke boliger, og det var derfor viktig å tenke over hvilke biler som kunne brukes hvor, og hvor det var lagt til rette for elbiler.
Nettverket utvides i høyt tempo og kapasiteten på bilbatteriene øker, slik at man nå kan bruke elbiler der man tidligere var avhengig av fossile biler.
Fornøyde ansatte som bidrar til skiftet
Det har vært tydelig for Brit siden starten at dette er en reise de ansatte ønsker å være med på. Det har vært stor forståelse blant de ansatte og det har vært lite motstand i møte med den elektriske hverdagen - selv om den kommer med nye rutiner og vaner.
Tiltaksbilene som de ansatte bruker lades på boligen de tilhører ved bruk av Circle K’s firmakort, noe som er enkelt både for de ansatte og for bedriften. Firmakortet brukes kun til firmabilen, privat lading dekker den ansatte selv.
Brit skryter også av hvordan de ansatte har hjulpet hverandre i møte med ny teknologi og utfordringer. Ofte finner de mye hjelp i hverandre, og det de ikke løser selv får de god hjelp fra Circle Ks kundeservice til å finne ut av.
Den gode hjelpen fra kundeservice har vært til stor nytte, og trekkes frem som en av de store fordelene med bedriftslading fra Circle K.
"Gjør det!"
På spørsmål om hva Brit har å si til bedrifter som vurderer å gå over til en elektrisk bilpark svarer hun raskt «Gjør det!». Hun legger til at det tross alt handler mest om å snakke sammen og å lære av hverandre. I tillegg har utviklingen gått så raskt at de utfordringene man hadde for fire år siden ikke finnes i dag. «Legg en plan, se på det økonomiske perspektivet og gjør informasjonen som de ansatte trenger lett tilgjengelig», sier Brit.
Ønsker din bedrift å se på mulighetene for en elektrisk bilpark kan du lese mer om hva dette innebærer og hvordan man kommer i gang her.