Elbilens reise: Fra tidlige versjoner til dagens toppmodeller

Elbiler har utviklet seg enormt – fra enkle oppfinnelser, til å konkurrere med bensinbiler. I denne artikkelen ser vi på viktige milepæler i elbilens historie, fra den første elbilen ble produsert, til i dag hvor Norge er på verdenstoppen innen bruk av elektriske biler.
1. Den første elbilen: Robert Andersons tidlige oppfinnelse (1830-tallet)
Den første elektriske bilen er tilskrevet den skotske oppfinneren Robert Anderson. Mellom 1832 og 1839 bygde han en enkel, batteridrevet vogn. Kjøretøyet i seg selv var ikke spesielt praktisk fordi batteriene ikke kunne lades opp, men dette var likevel et banebrytende steg for elektrisk transport.
Andersons design revolusjonerte ikke markedet, men det viste at elektrisk kraft kunne brukes til mer enn stasjonære maskiner, og oppfinnelsen var med på å legge grunnlaget for fremtidig utvikling av elektriske biler.
Lad smartere og raskere – last ned Circle K Charge-appen i dag!
2. Flocken Elektrowagen: Den første elbilen i kommersiell produksjon (1888)
I 1888 introduserte Andreas Flocken den første kommersielle elbilen, Flocken Elektrowagen. Dette kjøretøyet var laget for bykjøring og viste hvordan elektrisk kraft kunne brukes til daglig transport.
Flockens bil var liten og enkel, med en begrenset rekkevidde som passet for korte byturer. Selv om den var enkel sammenlignet med dagens elbiler, markerte den starten på en ny æra innen elektrisk transport og banet vei for flere oppfinnelser.
3. Tidlig 1900-tall: Elbiler blir populære
På begynnelsen av 1900-tallet økte elbilenes popularitet, særlig i byene blant velstående mennesker. Stillegående drift og enkelhet appellerte til mange, og personer som Thomas Edison og Clara Ford var blant eierne av elbiler. Et av de mest kjente merkene på den tiden var Detroit Electric.
Men elbilen ble etter hvert utkonkurrert av billigere, masseproduserte bensinbiler som Ford Model T, og på 1920-tallet begynte elbilens storhetstid å avta.
4. General Motors EV1: Den første moderne elbilen (1996)
I 1996 lanserte General Motors EV1, regnet som den første moderne elbilen. Den ble utviklet for å møte Californias krav om nullutslippsbiler, og var kun tilgjengelig gjennom leasing.
Produksjonen ble senere stoppet på kontroversielt vis, da GM besluttet å tilbakekalle og destruere bilene. Likevel var EV1 et vendepunkt for elbiler, og introduserte teknologi som eksempelvis regenerativ bremsing, som fortsatt er vanlig i dagens elbiler.
5. Tesla Roadster: En gamechanger (2008)
I 2008 lanserte Tesla sin Roadster, en sportsbil som forandret spillet for elbiler. Denne modellen kunne kjøre over 320 kilometer på én ladning, - en stor forbedring sammenlignet med tidligere elbiler.
Tesla Roadster brukte litium-ion-batterier, som ga bilen bedre rekkevidde og effektivitet. Den var rask, stilfull og inspirerte en ny bølge av elbilproduksjon. Tesla satte på denne måten en ny standard for hva en elbil kunne være, både når det gjaldt ytelse og design.
6. Norges suksesshistorie: Verdensledende innen elektriske biler
Norge har blitt verdensledende når det gjelder bruk av elektriske biler. På 1990-tallet innførte norske myndigheter insentiver som blant annet fritak for MVA, gratis parkering og tilgang til kollektivfelt. Dette gjorde elbiler både rimeligere og mer praktiske.
Resultatet var en eksplosjon i elbilsalget. Innen 2020 var over halvparten av alle nye biler i Norge elektriske. Norges nesten helt fornybare elektrisitetsnett, drevet av vannkraft, gjorde elbiler enda mer miljøvennlige.
Norge har som mål at alle nye personbiler som selges fra 2025 skal være nullutslippskjøretøy, altså elektriske eller hydrogendrevne biler, noe som setter en høy global standard. I dag er elbiler en naturlig del av hverdagen i Norge, og viser at grønn transport er både mulig og ønsket. I Circle K er vi stolte av å bidra til denne utviklingen med våre ladeløsninger for elbiler.