Steg for steg - slik bytter du til elektrisk firmabil

Å ta steget mot elektrisk firmabil er ikke bare et bærekraftig valg, det vil også gi kostnadsbesparelser, nye løsninger og fordeler for bedriften og de ansatte. Men det er viktig å ha en grundig plan for overgangen for å sikre et jevnt og vellykket skifte. I denne artikkelen tar vi deg gjennom de viktigste stegene for hva man bør tenke over når man går over til elektrisk firmabil.
Guide: Slik går bedriften over til elektrisk firmabil
Kundecase: Les mer om hvordan de ansatte i Stendi opplevde overgangen til elektriske firmabiler
Steg 1: Analyser hva dere har nå
Først og fremst må man evaluere den nåværende situasjonen, behovene og ikke minst den eksisterende bilparken. Hvor langt skal man kjøre hver dag? Hva er dagens drivstoff- og vedlikeholdsutgifter? En slik analyse vil danne grunnlaget for å forstå fordelene, og også se hvilke utfordringer man vil møte på.
Steg 2: Mål og tidsrammer
Det er viktig å definere klare mål for selve overgangen til elbiler. Bedriftens mål kan være 100% elektrifisering, eller delvis elektrifisering for økonomiske besparelser og sertifiseringer. Tidsrammene kan være delt opp i faser slik at man enklere når delmål. Husk også at tidsrammen bør være realistisk, og gjerne være basert på analysen gjort i fase 1.
Steg 3: Ladestrategi
En annen viktig del er å utvikle en effektiv ladestrategi. I strategien bør man identifisere hvor ladingen skal foregå primært, om det er hjemme hos de ansatte, på arbeidsplassen, langs veien eller en kombinasjon av disse. På arbeidsplassen bør man legge en plan for ladeinfrastrukturen, mens man hjemme hos de ansatte må kartlegge behov og eksisterende løsninger. Man bør også se på løsninger for betaling og refusjon av lading.
Visste du at Circle K tilbyr en rekke ladeløsninger for bedrifter, som arbeidsplassladere, hjemmelading og refusjon? Les mer om vårt bedriftstilbud her.
Steg 4: Kjøretøyvalg
Når du har sett på bedriftens behov vet du også hva slags elbil selskapet bør gå for. Det er alltid lurt å ta hensyn til både rekkevidde, ladekapasitet og ladetid. Sjekk også muligheter for leasingalternativer fremfor kjøp. Kanskje finnes det en god avtale som passer for din bedrift?
Steg 5: Skap bevissthet og lær opp de ansatte
Informasjon og kunnskap er noe av det viktigste man kan gi de ansatte i en slik overgang. Elbil kan være helt nytt for noen, mens andre er drevne allerede. La ansatte med elbilerfaring hjelpe kollegaene sine. Det bidrar til en felles økt læring og deling av kunnskap på tvers.
Opplæring vil bidra til redusert motstand og økt aksept. Om de ansatte får opplæring innenfor lading og vedlikehold vil det dessuten bidra til en effektivisert arbeidshverdag og lengre levetid på bilen.
Steg 6: Lønnsomhetsanalyse
Å gjennomføre en lønnsomhetsanalyse gir en oversikt over totalkostnadene, og man kan sammenlikne nye kostnader mot eksisterende. Se på drivstoffkostnader mot ladekostnader, vedlikeholdskostnader, og eventuelle skattefordeler og støtteordninger.
Steg 7: Leverandører av kjøretøy og infrastruktur
Tenk langsiktig når du velger leverandører av kjøretøy og infrastruktur. Det er viktig å tenke på at produktene skal være pålitelige, at kundeservice er lett tilgjengelig og at bedriften får den støtten den trenger. Dette gjelder ikke bare før og i overgangsfasen til elektrisk firmabil, men også når bilparken er etablert og har fungert i en periode.
Hos Circle K får du ikke bare en rekke løsninger som gjør det enkelt å være elbilist, men også god oppfølging, raskt hjelp og en helhetlig ladeløsning.
Steg 8: Implementering og evaluering
Alt trenger ikke skje på en dag. En gradvis implementering er ofte enklere enn en rask overgang. Følg med på ytelsen, kostnadene, de ansattes bruk, hvordan ladehverdagen blir og eventuelle tilpasninger. Husk at dette er nye rutiner i de ansattes hverdag, og ting vil kanskje ta lengre tid enn planlagt.
Med disse stegene håper vi at overgangen til elektrisk blir enklere, og at bedriften vil oppleve en effektiv og bærekraftig fremtid. Husk at en elektrisk bilpark ikke bare vil bidra til en mer bærekraftig hverdag, men også kan gi en konkurransedyktig fordel, samt styrke bedriftens omdømme.