VILKÅR FOR LEVERING AV LADETJENESTER TIL BEDRIFTSKUNDER
1. INNLEDNING
Disse vilkårene ("Vilkårene") gjelder for avtale om levering av ladetjenester med tilhørende ladeutstyr og infrastruktur ("Ladeanlegget") slik beskrevet i tilbudsdokumentet ("Tilbudsdokumentet"), inngått mellom Circle K Norge AS ("Circle K") og kunden som opptrer i næringsvirksomhet ("Kunden").
Partene benevnes også i det følgende hver for seg som "Part" og i fellesskap "Partene".
2. BAKGRUNN OG FORMÅL
Circle K tilbyr Kunden en helhetlig løsning for lading av elbil, herunder installasjon og løpende drift av Ladeanlegget.
Ved levering av ladetjenester til Kundens ansatte og gjester, opptrer Circle K som kommisjonær på vegne av Kunden.
3. AVTALEDOKUMENTER OG AVTALEINNGÅELSE
Med avtalen menes Tilbudsdokument, samt disse Vilkårene (samlet omtalt som "Avtalen"). Partene vil etter avtaleinngåelse bli enige om en tidsplan for ferdigstillelse av Ladeanlegget.
Avtalen inngås ved signatur av Tilbudsdokumentet som inkluderer disse Vilkårene. Dersom det er gjennomført kredittvurdering av Kunden som Circle K ikke anser tilfredsstillende, vil Avtalen likevel kunne bortfalle.
Ved eventuell motstrid skal Tilbudsdokumentet gå foran Vilkårene.
4. CIRCLE K’S PLIKTER
4.1. Levering av ladetjenester
Circle K vil levere ladetjenester som er nærmere beskrevet i Tilbudsdokumentene. Ladeboksene får strøm via Kundens strømabonnement og ved levering av ladetjenester til Kundens ansatte og gjester, opptrer Circle K som kommisjonær for Kunden.
4.2. Installering av infrastruktur
Circle K skal levere og installere Ladeanlegget i henhold til beskrivelsen i Tilbudsdokumentet.
Ved eventuelle tilleggsarbeider skal Kunden betale dokumenterte kostnader. Dette gjelder blant annet dersom det ikke er tilstrekkelig tilgang på strøm eller tilleggsarbeidene skyldes forhold som Circle K ikke med rimelighet kunne ha kunnskap om. Circle K kan igangsette nødvendige tilleggsarbeid som samlet utgjør opp til kr 5 000 ekskl. mva uten Kundens samtykke. For utgifter over dette beløpet, skal Kunden samtykke skriftlig før arbeidene igangsettes. Kunden må være tilgjengelig på avtalt installasjonstidspunkt, slik at det kan gjøres nødvendige avklaringer. Kunden må dekke eventuelle ekstrakostnader som påløper dersom Kunden ikke er tilgjengelig på installasjonspunktet.
Skulle det i leverings- og installeringsfasen oppstå nye forhold som vesentlig påvirker kostnadsbildet eller Circle Ks mulighet til å levere og installere infrastrukturen eller det oppstår forhold som Circle K ikke med rimelighet kunne ha kunnskap om, forbeholder Circle K seg retten til å annullere Avtalen uten at dette utløser noe ansvar for Circle K. Slike vesentlige forhold kan være nye offentlige reguleringer eller utilstrekkelig strømtilgang i området. Dersom Circle K allerede har levert hele eller deler av Ladeanlegget, skal Kunden være forpliktet til å dekke allerede dokumenterte påløpte kostnader.
4.3. Overtakelse av eksisterende ladeanlegg
Gjelder Avtalen drift av Kundens eksisterende Ladeanlegg, skal Circle K registrere Ladeanlegget i Circle Ks systemer på samme måte som for Ladeanlegg levert av Circle K.
4.4. Drift
Tilbudsdokumentet, og vil herunder:
* Håndtere tekniske driftsfeil innen rimelig tid
* Tilby kundeservice 24/7. Beregne pris og utstede salgsdokumentasjon for strømforbruk fra Kundens ansatte og gjester, og overføre innbetalte beløp til Kunden hver måned.
Fullstendig driftsløsning for Kundens anlegg er beskrevet i Tilbudsdokumentet. Årlig kontroll av anlegget er ikke inkludert i tilbudet, med mindre annet fremgår av Tilbudsdokumentet.
4.5. Betaling for lading som ikke dekkes av arbeidsgiver/utstedelse av salgsdokument etter bokføringsforskriften § 5-2-1
Circle K mottar, som kommisjonær, betaling for lading på Ladeanlegget fra Kundens ansatte og gjester og utbetaler tilsvarende beløp til Kunden. Circle K beregner prisen for slik lading basert på strømforbruket ved ladingen og den pris per kWh som Kunden har fastsatt. Ettersom det kun er Circle K som sitter med beregningsgrunnlaget for fakturaen, er Partene er enige om Circle K, i henhold til disse Vilkårene/ Avtalen, kan utstede salgsdokument på vegne av Kunden. Circle K vil sende avregningsgrunnlag for slik lading til Kunden på månedsbasis.
5. KUNDENS PLIKTER
Kunden skal legge forholdene til rette slik at Circle K kan utføre sine plikter etter Avtalen. Dette innebærer blant annet følgende:
* Stille relevante deler av eiendommen til Circle Ks disposisjon og gi nødvendige tilganger, slik at installasjon og drift kan gjennomføres på avtalt tidspunkt og i henhold til Avtalen
* Sikre at Circle K kostnadsfritt har tilgang til nødvendig strøm
* Gi Circle K tilgang til å koble seg på eksisterende inntak/fordelinger for å muliggjøre montering av nødvendig utstyr
* På forespørsel gi Circle K nødvendig informasjon
* Opplyse Circle K om øvrige forhold som kan være av betydning for installasjonen og driften av Ladeanlegget
* Betale eventuelle kostnader fra netteier i forbindelse med etablering av ny måler, strøm og lignende
* Ha ansvaret for infrastruktur og ladeutstyret, herunder vedlikehold og reparasjoner
* Dersom Kunden er utbygger, involvere Circle K tilstrekkelig tidlig i prosjekteringen for å sikre nødvendig tilgang, kapasitet, plass mm
6. AVTALENS VARIGHET
Avtalen trer i kraft den dato Tilbudsdokumentet undertegnet av Partene. Partene kan si opp driftsavtalen med 90 dagers skriftlig varsel.
7. BETALING OG BETALINGSBETINGELSER
Circle K vil fakturere avtalt pris for Ladeanlegget, inkludert eventuelle tilleggskostnader, med 30 dagers betalingsfrist.
Kunden skal betale et månedlig driftsabonnement og service avgift pr kWh slik beskrevet i Tilbudsdokumentet. Circle K kan endre abonnementsprisen og størrelsen på serviceavgifter med tre måneders skriftlig varsel.
8. UNDERLEVERANDØRER
Circle K har adgang til å benytte underleverandører til å oppfylle sine forpliktelser etter Avtalen. Selv om det benyttes underleverandører, forblir Circle K ansvarlig overfor Kunden for oppfyllelsen av Circle Ks forpliktelser etter Avtalen.
9. MISLIGHOLD FRA CIRCLE KS SIDE
9.1. Mislighold
Det foreligger mislighold fra Circle Ks side dersom Ladeanlegget, fakturering eller avregning ikke er i samsvar med de funksjoner, krav eller frister som er avtalt.
Det foreligger likevel ikke mislighold dersom situasjonen skyldes Kundens forhold, situasjoner som etter norsk rett må regnes for force majeure eller handlinger foretatt av tredjeparter, eksempelvis hærverk.
Kunden skal reklamere skriftlig innen rimelig tid etter at misligholdet er oppdaget eller burde vært oppdaget.
9.2. Varslingsplikt
Dersom Circle K ikke kan oppfylle sine forpliktelser som avtalt, skal Circle K så raskt som mulig gi Kunden varsel om dette, med mindre avviket er av kortvarig karakter eller av mindre betydning for bruken av Ladeanlegget. Varselet skal angi årsaken til problemet og så vidt mulig angi når tjenesten kan leveres.
9.3. Avhjelp
Circle K skal så snart som mulig avhjelpe feilen på en slik måte at Ladeanlegget eller driftstjenesten bringes i overenstemmelse med det som er avtalt.
9.4. Erstatning
Circle Ks ansvar er begrenset til kostnadene med å avhjelp av feilen. Kunden kan ikke kreve erstatning for indirekte tap, slik som f.eks. tapte inntekter, skade på eiendom eller personer eller andre konsekvenskostnader.
9.5. Heving
Dersom det foreligger vesentlig mislighold fra Circle Ks side, kan Kunden, etter å ha gitt Circle K skriftlig varsel og rimelig frist til å bringe forholdet i orden, heve avtalen med umiddelbar virkning.
9.6. Erstatningsbegrensning
Circle Ks samlede erstatningsansvar for Ladeanlegget er begrenset oppad til verdien av Ladeanlegget på tidspunktet for avtalebruddet. Circle Ks samlede erstatningsansvar for driftsavtalen er begrenset oppad til Kundens betalte årlige abonnementspris.
10. MISLIGHOLD FRA KUNDENS SIDE
10.1. Mislighold og reklamasjon
Det foreligger mislighold fra Kundens side dersom Kunden ikke oppfyller sine plikter etter Avtalen.
Det foreligger likevel ikke mislighold dersom situasjonen skyldes Circle K eller situasjoner som etter norsk rett må regnes som force majeure.
Circle K skal reklamere skriftlig innen rimelig tid etter at misligholdet er oppdaget eller burde vært oppdaget.
10.2. Varslingsplikt
Dersom Kunden ikke kan oppfylle sine forpliktelser som avtalt, skal Kunden så raskt som mulig gi Circle K skriftlig varsel om dette. Varselet skal angi årsaken til problemet og så vidt mulig angi når ytelsen kan leveres.
10.3. Heving
Dersom det foreligger vesentlig mislighold fra Kundens side, kan Circle K, etter å ha gitt Kunden skriftlig varsel og rimelig frist til å bringe forholdet i orden, heve avtalen med øyeblikkelig virkning.
10.4. Erstatning
Circle K kan kreve erstattet ethvert direkte tap som følger av mislighold, med mindre Kunden godtgjør at misligholdet eller årsaken til misligholdet ikke skyldes Kunden.
Avtalens bestemmelse om erstatningsbegrensning, jf. punkt 10.6, gjelder tilsvarende.
11. EKSKLUSIVITET
Circle K skal i Avtaletiden være eksklusiv leverandør av Ladeanlegg/ ladetjenester til Kunden og ladebokser kan ikke kjøpes hos andre leverandører og installeres på anlegget.
12. ENDRINGER
Circle K kan endre disse vilkårene og innholdet i det aktuelle driftsavtalen med 30 dagers skriftlig varsel.
13. OVERDRAGELSE
Kunden kan kun overdra Avtalen med skriftlig samtykke fra Circle K. Samtykke kan ikke nektes uten saklig grunn. Ved endring av Kundens eieforhold, skal Circle K informeres innen rimelig tid.
Circle K kan fritt overdra Avtalen.
14. TVISTELØSNING
Avtalen reguleres av norsk rett. Tvister mellom Partene skal søkes løst gjennom forhandlinger. Dersom Partene ikke kommer til enighet, skal tvisten løses ved de ordinære domstoler med Oslo som verneting.