Image
Kortsikkerhet
Image
Kortsikkerhet

Vær obs på tyveri av firmakort

Av erfaring gir høye drivstoffpriser flere dieseltyveri og økt kortsvindel. Vi ønsker å gjøre vårt beste for å forhindre at dette skjer med våre kunder, og har derfor samlet tips og råd for å unngå dette.

Vi ser at flere bilinnbrudd er profesjonelt gjennomført, og man vil ikke nødvendigvis oppdage et svindelforsøk umiddelbart. Tyvene bryter seg som regel inn på passasjersiden av bilen, og hvis det ligger kort i bilen kan det bli kopiert og lagt tilbake på samme sted. Hvis PIN-koden også er tilgjengelig blir det enkelt for tyven å misbruke kortet. Svindlerne får dermed tid og spillerom til å gjennomføre dieseltyveri og tapet kan i verste fall bli stort.

Forhåndsregler for å redusere sjansen for kortmisbruk:

  • Oppbevar aldri kort i bilen. Ikke oppbevar kort og PIN-kode i bilen. Dette er både det enkleste og viktigste tiltaket dere kan gjøre for å unngå å bli svindlet.
  • Endre PIN. Husk at du kan endre PIN-kode på kortene i kundeportalen én gang per kort per dag.
  • PIN på SMS. Hvis du må overlevere PIN-kode skriftlig anbefaler vi SMS.
  • Aldri kort og kode sammen. Sørg for at sjåførene aldri oppbevarer kort og kode sammen.
  • Sett opp varsler. Bruk varsler for kortene i kundeportalen. Da vil du kunne motta varsel ved unormal bruk som for eksempel volum over selvvalgt grense, fylling utenfor arbeidstid eller kjøp i utlandet. Du kan velge om du vil motta disse på SMS og/eller e-post.
  • Kort uten kode. Bestill alltid kort uten kode og sett heller denne selv i kundeportalen når kortet er mottatt. Dette både korter ned postgangen og reduserer risikoen for at noen får tak i kort og kode, spesielt i ferietiden.
  • Midlertidig sperre. Sperr kort midlertidig dersom det er en periode de ikke skal brukes – for eksempel fellesferien. Endringene gjelder umiddelbart.
  • Digitale kort. Hvis du skal bruke kortet kun til mobilbetaling bør du bestille rene, digitale kort. Du fjerner da forsinkelser med postgang og risiko for kort på avveie.
  • Mistet kort? Hvis et kort er mistet eller stjålet sperr kortet umiddelbart i kundeportalen eller kontakt kundeservice på telefon +47 22 96 25 00 (24/7). Vi anbefaler også å sjekke siste transaksjoner i kundeportalen.  
  • RFID-brikker. Hvis du har mistet en RFID brikke logger du deg inn i Circle K Charge og fjerner denne fra brukeren din. Den vil da slutte å fungere

LES MER OM CIRCLE K KUNDEPORTAL

Circle K tar din kortsikkerhet på alvor

I tillegg til at det finnes flere tiltak du som sjåfør kan gjøre har vi også utarbeidet flere funksjoner som øker din kortsikkerhet. Først og fremst så har vi en sikkerhetssperre på alle firmakort som gjør at kortet vil bli sperret etter feil inntasting av PIN-kode tre ganger. Alle kjøp gjort med firmakort vil også kreve at man skriver inn PIN-kode. I tillegg har vi nå lansert mobilbetaling for bedrift, en funksjon som er den sikreste løsningen med tanke på kortsikkerhet. Dette gjør at man unngår å ha fysiske kort liggende i bil eller lommebok, og all betaling kan skje via mobilen.

Image
Lastebilsjåfør med mobiltelefon

Kundeportal kort

Få full kontroll på alle kort og transaksjoner med vår online kundeportal

Image
Sjåfør

Betal med mobilen

Glem fysiske kort og heller la sjåførene bruke mobilen til å betale for drivstoff og bilvask.

Image
Circle K EXTRA Mastercard

Våre kort

Få bedre oversikt over bedriftens drivstoff-, lade- og bilkostnader og gjør hverdagen enklere for dine sjåfører!