Vi bruker cookies for å forbedre brukeropplevelsen og optimalisere vår hjemmeside. Ved å bruke nettstedet godtar du bruken av informasjonskapsler på circlek.no. Les mer om informasjonskapsler på circlek.no.

Ok

Circle K vil gjøre det enklere for kundene å fylle tanken når de selv vil

Bensin- og dieselprisene i Norge svinger hyppig som følge av lokale priskriger, men ikke alle kan dra nytte av priskrigene. Flertallet av norske bilister ønsker å fylle drivstoff når det passer dem best, fremfor å styre etter bestemte dager der prisen er lav.

Et stort antall kunder anstrenger seg for å fylle drivstoff når det er billigst, først og fremst søndag kveld og mandag morgen. Da venter kø og trengsel på bensinstasjoner landet over. Verken kundene eller våre stasjoner ønsker et slikt mønster.

En undersøkelse gjennomført av Kantar TNS for Circle K viser at flertallet av de som ble spurt ønsker å kunne fylle på det tidspunktet de selv velger, fremfor å styre etter bestemte dager der prisen er lav.

Vil gjøre det enklere for kundene
- Som et svar på kundenes ønsker vil vi endre hvordan vi prissetter drivstoffet vårt. Vi førsøker å få til jevnere priser hos oss gjennom uken, for dermed å gjøre det enklere for kundene å fylle når det passer dem best, sier Ada Helen Schjelderup, direktør for drivstoff i Circle K Norge AS.

Konkret vil Circle K fra og med i dag, onsdag 29. november sette ned veiledende pris på bensin og diesel med en krone literen på bemannede stasjoner for å redusere de store forskjellene mellom høyeste og laveste pris i løpet av uken.

Mindre svingninger skal komme flere bilister til gode
Den typiske drivstoffkunden bruker rundt 1000 liter drivstoff i året og fyller tanken 2-3 ganger pr måned, på ukedager med både høy og lav pumpepris. Kundene skal slippe å måtte planlegge drivstoff-innkjøpene, og styre etter bestemte dager der prisen er lav. Undersøkelsen Circle K har gjort viser at kundene ønsker å fylle drivstoff når det passer dem best.

- Konkurransen i drivstoffmarkedet sørger allerede for effektiv priskonkurranse og intense priskriger i områdene der flere aktører er til stede. Vårt mål er at kundene i gjennomsnitt skal betale samme pris som tidligere, men med mindre variasjoner, sier Schjelderup.

Som hovedregel er priskrigene mer intense der stasjonene ligger tett enn der stasjonene ligger langt fra nærmeste konkurrent.

- Med mindre prissvingninger vil vi også oppnå mindre forskjeller mellom de som bor i områder med tøffe priskriger, og de som bor i områder med mindre konkurranse, først og fremst i distriktene, sier Schjelderup.

Fortsatt lokale prisvariasjoner
Drivstoffpriser er godt synlige i mer enn 1600 prismaster langs norske veier, og prisen vil fortsatt være et viktig konkurransemoment for å trekke kunder til stasjonene. 

- Det vi gjør er å kutte pristoppen med en krone for å redusere svingningene hos oss. Konkurransen i drivstoffmarkedet sørger allerede for effektiv priskonkurranse og intense priskriger der flere aktører er til stede. Den lokale konkurransen rundt den enkelte stasjon vil fortsette, og vi skal hele tiden sørge for at våre priser er konkurransedyktige, avslutter Ada Helen Schjelderup, direktør for drivstoff i Circle K Norge AS.

Mer stabile drivstoffpriser gjennom uken vil bety jevnere trafikk, mindre kø og bedre kundeopplevelse på Circle K. Det vil gjøre det enklere for alle.

Spørsmål og svar

Hvorfor gjør dere dette?
Mange reagerer på at prisene svinger mye gjennom uken. En undersøkelse Kantar TNS har gjort for oss viser at over halvparten av norske bilister sier at de foretrekker å fylle drivstoff når det passer dem best, i stedet for å treffe på bestemte dager da prisene er lave. Vi ønsker derfor å endre hvordan vi prissetter drivstoffet vårt. Som et konkret tiltak setter vi ned våre veiledende priser på bensin og diesel med 1 krone literen. På den måten håper vi på jevnere priser gjennom uken, og at det skal bli enklere for kundene å fylle når det passer dem best.

Hvorfor kutter dere veiledende pris og ikke pumpeprisen?
Det vi gjør er å kutte pristoppen, altså de veiledende prisene, med en krone for å redusere svingningene hos oss. Konkurransen i drivstoffmarkedet sørger for effektiv priskonkurranse og intense priskriger der flere aktører er tilstede. Den lokale konkurransen rundt den enkelte stasjon vil fortsette.

Hva betyr dette for kunden?
Kundene vil oppleve at prisene våre på bensin og diesel vil være jevnere gjennom uka. Mindre forskjell mellom høy og lav pris er en fordel for kundene som ønsker å fylle når de selv har behov for det.
I dag er det mange som må planlegge innkjøpet for å treffe spesielle dager med lav pris. Med vår nye prissetting får de mer fleksibilitet, og målet er at snittprisen skal være den samme for bilistene. Den typiske bilist fyller 2-3 ganger i måneden både når prisen er lav og når prisen er høy. Med den nye prissettingen vil bilistene oppleve at prisen er jevnere hos oss, og de slipper å måtte planlegge så mye når de skal fylle.

Kan man regne med at prisen blir den samme hele uken?
Nei, det er fortsatt intens konkurranse mellom et stort antall aktører lokalt, men vi håper at drivstoffprisen vil svinge mindre enn før. Vi tror ikke prisene blir lik hele uken, over hele landet.

Hvor ofte vil dere justere prisene?
Fremover vil vi justerer våre veiledende priser når det er vesentlige endringer i våre innkjøpspriser.
Vi fortsetter å følge utviklingen i de internasjonale kostpris/markedsprisene fra dag til dag. Vi kjøper ferdigraffinerte produkter og betaler i norske kroner, derfor er det ikke bare oljepris som påvirker drivstoffprisene, men også valutakurser fordi vi handler i norske kroner, samt tilbudet av og etterspørselen etter drivstoff internasjonalt.

Hvor mye av drivstoffprisene er avgifter og innkjøpspris?
Vi bruker tommelfingerregelen 60/30/10 for å forklare hvordan drivstoffprisene er bygd opp. 60 prosent av pumpeprisen er avgifter, 30 prosent er innkjøpspris og 10 prosent (bruttomargin) som vi skal dekke alle kostnader og fortjeneste innenfor. 90 prosent av drivstoffprisen er utenfor vår kontroll.

Skjer det noe med rabattene på kort?
I tillegg til priskuttet på veiledende pris på en krone på bemannede stasjoner, reduserer vi våre priser på ubetjente stasjoner med ytterligere 10 øre/liter. Kortrabattene på ubetjente stasjoner reduseres tilsvarende med 10 øre/liter. Du vil dermed betale det samme som tidligere.

Lukk

Endre språk