Visste du at strømnettet påvirker hvordan elbilen lader?

Visste du at strømnettet påvirker hvordan elbilen lader?

I forbindelse med lading av elbil hører vi ofte begrepene 230 volt, 400volt, IT-nett og TN-nett. Hva er dette og hvordan påvirker det hvordan vi lader elbilen?

Selv om vi til daglig tenker at ladestasjonen vi har på veggen i garasjen, eller kladden på ladekabelen til elbilen er en elbillader, er det faktisk inne i elbilen at laderen sitter. Det er bilens egen ombordlader som avgjør hvor fort elbilen kan lade fra det vanlige strømnettet. De første elbilene kom med en innebygget lader på 16A, noe som tilsvarer 3,6kW. I dag kan noen elbiler lade helt opp til 22kW, som tilsvarer påfyll av strøm med en kjørelengde på 11 mil i løpet av en time.

Norge har som eneste land i Europa et strømnett som vi kaller 230v IT. Her har vi normalt 3 ledninger inn i huset. Jordledningen går ned i bakken. I boligområder bygget ut etter år 2000 har vi stort sett et 400volt TN-system, slik resten av Europa har. Her har vi 4 ledninger inn i huset, som består av 3 faseledere samt en nøytral leder. Mellom hver faseleder har vi 400v, mens vi får 230v ved å koble hver faseleder til nøytrallederen. Det er hvilken type transformatorstasjon som netteieren har satt opp som avgjør hvilket strømnett det er der du bor. Dette er dermed ikke noe du kan påvirke selv.

Ved et 230v IT anlegg får vi strøm ved å koble sammen 2 og 2 faseledere sammen. I et 3-fas system får vi da ut ca. 50% mer strøm enn ved å bare bruke 1 fase. Fordi ingen elbiler kan ta imot 400v, kobler vi faselederne mot nøytrallederen i et 400v TN anlegg. Da får vi ut 230v. Dette gjør at et 400v anlegg kan levere omtrent dobbelt så mye strøm, enn et eldre 230v IT anlegg.

Forvirrende? Dette behøver du ikke å tenke på hvis du velger ladestasjoner fra Circle K.

Circle K leverer Easee ladestasjoner som kan kobles til både det eldre 230v IT systemet og det nyere 400v TN. Vi kan koble til med 3 faser for begge strømtypene. Easee er dermed en av de få boksene som utnytter strømmen maksimalt uansett hva slags strømnett det er i boligen. For å utnytte kapasiteten i et stort ladeanlegg vil elbilene lade på forskjellige faser, avhengig av hvilken fase som til enhver tid har mest kapasitet ledig. Selv om dette høres komplisert ut, er dette noe du ikke behøver å tenke på dersom dere bestiller ladestasjoner fra Circle K. Vi prosjekterer anleggene slik at vi utnytter den strømmen som er tilgjengelig maksimalt, uten at du som bruker behøver å tenke på dette.

Hjemmelading

Les mer om Easee og bestill hjemmelader her

Borettslag og sameie

Ta kontakt med oss for å undersøke mulighetene for ladeanlegg i ditt borettslag eller sameie.

Relaterte nyheter

Les alle nyheter