Grefsentoppen Boligsameie valgte en ladeløsning fra Circle K

På vei opp mot Grefsenkollen i Oslo finner du Grefsentoppen boligsameie, en boligblokk med totalt 88 leiligheter. Siden 2021 har de benyttet seg av vår ladeløsning for borettslag, og dermed sikret at alle beboerne har en mulighet for lading av egen bil.
Vi tok en prat med styreleder, Ingunn Roald for å høre mer om hvordan de har opplevd valget, prosessen og den daglige bruken av ladeanlegget.
En helhetlig løsning - et enkelt valg
Borettslagets gamle ladeløsning besto av totalt 25 ladeplasser, uten laststyring. Kapasiteten var nådd, og samtidig kom det en ny lov som tilsa at at alle beboere nå har krav på tilgang til lading. Dermed valgte borettslaget å starte utredningen for et nytt ladeanlegg. Det var mye som skulle på plass, og det var mange spørsmål rundt pris, kapasitet og hvordan man skulle få satt opp løsningen. - Det var snakk om et stort prosjekt og mye penger involvert så det var viktig for oss å ha all informasjonen vi trengte, og at informasjonen var riktig. Vi var selvfølgelig redd for å gjøre feil, og at noe skulle gå galt. Dessuten var de som hadde en ladeløsning fra før av opptatt av at den nye ladeløsningen skulle være like god, forteller styreleder, Ingunn Roald.
Den gamle ladeløsningen ble fjernet, og de som hadde betalt for en lader tidligere fikk pengene tilbake. Borettslaget søkte Oslo Kommune om tilskudd og fikk 90 000 som kunne brukes innen 2 år. Selve valget av leverandør ble gjort etter å ha sjekket opp tilbud fra ulike leverandører, i tillegg til eksisterende rammeavtaler fra Obos. Det var mange grunner til at valget falt på Circle K, men Ingunn trekker blant annet frem den gode veiledningen og oppfølgingen hun fikk. I tillegg kunne det vises til fornøyde referansekunder og en selger som var både tålmodig og tilgjengelig.
Positive overraskelser og fordeler alle setter pris på
Installasjonen av anlegget kom med små og store overraskelser, men heldigvis var de fleste positive. Elektrikerfirmaet som utførte selve installasjonen er i dag borettslagets faste elektrikerfirma og beboerne benytter seg blant annet av unike fordeler som lade- og drivstoffrabatt, kaffeavtalen og en rekke andre fordeler på våre stasjoner. Når det kom til ladepriser og kostnader forteller Ingunn at beboerne var skeptiske i starten, og at noen var redd for at prisene skulle bli for høye. Heldigvis viste det seg at dette ikke var tilfelle, og beboerne har vært fornøyde med både ladeprisene og ladesystemet generelt.
Trygghet i ladehverdagen og noen tips på veien
Når Ingunn skal se tilbake på det første året med Circle K’s ladeløsning syns hun det er vanskelig å trekke frem utfordringer og problemer. Det har vært få misfornøyde beboere, og kun enkelttilfeller der det har vært spørsmål rundt ladetid. Da har det vært godt å kunne vise til appen, som enkelt gir beboerne en oversikt over egen lading. Det har heller ikke vært noe problemer med kommunikasjonen mot kundeservice. - Noen av beboerne våre tar kontakt med meg ved spørsmål, eller så tar de kontakt med kundeservice. Det hjelper mye, og i tillegg er det en trygghet i at man vet man får rask hjelp og at alt kan ordnes. Den generelle tilbakemeldingen vi har fått fra beboerne er positiv, forteller hun.
Informer godt og spør andre om tips
Helt til slutt spurte vi Ingunn om hun har noen råd til andre borettslag som er ute etter en ladeløsning, eller som vurderer å investere i et ladeanlegg. - Å informere godt gir en trygghet for alle beboere. I tillegg er det viktig å sjekke opp prisen hos flere tilbydere og spørre andre om deres erfaringer. De aller fleste beboere vet at det er en viktig investering og jo mer tilgjengelig man gjør seg desto enklere er det for de å spørre om de lurer på noe, og dermed forstå ting bedre. Med en god avtale er det ikke så mye jobb i det store, og selv om jeg var litt bekymret i starten har det gått knirkefritt.
Du kan lese mer om vår ladeløsning for borettslag her.